2015. július 15., szerda

A szilva


A szilva




A szilva az egyik legolcsóbb gyümölcs. 

Sokoldalúan felhasználható, kitűnő alapanyag frissen és aszalva is. 





Finom lekvár készül belőle a téli hónapokra, befőttként remek kísérője a húsételeknek. 


A kompót megfőzhető víz és cukor nélkül, csak a saját levében. 




A friss szilva rendkívül gazdag káliumban, ami a vér sav-lúg tartalmának egyensúlyát előnyösen befolyásolja azoknál, akik sok fehérjét és keményítőt fogyasztanak.

Vitamintartalma nem magas, de a benne lévők szinte maradéktalanul felszívódnak. 

Kevesen tudják, hogy a szilva gyógyít is, az egyik legjobb vértisztító

Frissen is serkenti az emésztést, az aszalt szilva a legeredményesebb a székrekedés ellen

A szilvában lévő mangán lökést ad az emésztést segítő enzimeknek. 







A kálium szabályozza, normalizálja a szív ritmusát és segít a test salakanyagainak kiürítésében. 

Ha a beáztatott aszalt szilvát 20 percig főzzük, a kihűlt lében igen sok ásványi anyag marad. 

Ha naponta fogyasztjuk a levét, serkenthetjük vele a vese működését

A kálium és a szerves nátrium egymásra hatása szabályozza a szervezet vízháztartását. 


A lila gyümölcsök
mint például az áfonya, a vadszeder, a fekete ribizli és a 
szilva 
rendszeres fogyasztása a sclerosis multiplex és a Parkinson-kór kialakulásának esélyeit is csökkenti. 








Minden bajra van orvosság!

Gyuri bácsi 
zsákjában minden problémára akad valami, szinte beleszédül az ember a kínálatba és beleborzong a rengeteg nyavalyába, amikor rájön, hogy ez is, az is gyötri.

A népi gyógyító nem ellensége az orvostudománynak, sokszor hivatalos nemzetközi klinikai eredményekre, statisztikákra hivatkozik, amelyek alátámasztják a hagyományos megfigyeléseket.



 A székely nők szilvalekvárral gyógyítják a mellrákot. 


A szilvában lévő 5741 antioxidáns képes erre is.

A sötét színű gyümölcsöket, amiben sok az antioxidáns, tehát olyan, hogy 
fekete szilva, 
feketeszőlő, mazsola, fekete szeder, ezeken mindenképpen igyon, egyen, amennyit tud.

Naponta legkevesebb hat szem szilvát
akár nyersen, vagy szárítva elfogyasztanak, megelőzhetik a csontbetegségeket, csökkenthetik a rossz koleszterinszintet, és a vastagbélrák kialakulását is elkerülhetik.

Emellett az idegrendszerünkre, a májunkra, a gyomorsavtúltengésre, a gyomorfekélyre, a vesékre, és a vastagbélre is gyógyítólag hat.

Íme, a szilva még jó néhány egészségvédő tulajdonsága:

1. Ha naponta legalább három szilvát megeszünk, az erős antioxidánsok eltávolítják azokat a hibás agysejteket, amelyek a memória romlásáért felelősek.

2. A szilva kalóriában szegény, egy szemben mindössze 30 kalória van, ez a napi szükséglet (2 ezer kalória) 1,5 százalékát teszi ki.

3. Megelőzhetők a szívet érintő betegségek is. 
A szilva ugyanis zsírokban szegény, egy darabban 0,2 gramm természetes zsír található, ami ráadásul nem is telített, amely a keringési rendszernek is gondot okoz ugyebár.

4. A nyers gyümölcs tele van egészséges szénhidráttal, azonban vigyázni kell a szárított változattal, mert ebben már a szénhidrát mértéke igencsak magas, ezért óvatosan kell fogyasztani, hiszen hosszabbtávon megemelkedhet a vércukorszint.

5. C-vitaminban gazdag gyümölcsről van szó, a napi szükséglet 7 százalékát fedezi egy szilva.

6. Megvéd a rákos betegségektől, mivel antociánt tartalmaz, de a vérszegénységben szenvedőknek is naponta kellene a szilvát fogyasztani.

7. Megelőzhető a nyers gyümölcs rendszeres fogyasztásával a cukorbetegség, a vesék és csontok élettartama tovább tarthat.

Egy érdekesség: 

1905-ben egy kaliforniai szilvatermelő úgy döntött, hogy a gyümölcsök szedésére 500 majmot „alkalmaz”. 
Nos, a terve nem vált be, mert a majmok ugyan leszedték a kerekded finomságokat, de meg is ették nyomban azokat








Szakácskönyv az 1800-as évekből



Hogy kell a szilvát eltartani?






Fogjunk egy szűkszájú cserépedényt, amelynek füle van, majd ollóval vágjunk tele fáról, kézzel való érintés nélkül.

A száját dugjuk be jókora parafa-dugóval és
leszedett, szép érett, de nem puha besztercei szilvával. 

Pecsételjük vagy szurkáljuk le jól, hogy teljesen légmentes legyen. 

A szilvával tele rakott edényt

kötelén vagy vékony láncon eresszük le kútba, egészen bele a vízbe; úgy eláll a tél közepéig.







Bodzalekvár szilvával 1.




Bodzabogyókat, (1/2 l) felezett, kimagozott szilvát (3-4 db), alma- és körteszeleteket (2-3 egész gyümölcs) ecetes vízben puhára párolunk, szitán áttörjük, cukorral, kis darab fahéjjal ízesítjük, keményítővel megkötjük. 
Frissen fogyasztjuk.

Bodzalekvár szilvával 2.

Azonos mennyiségű bodzabogyót (500 g) és szilvát (500 g) puhára főzünk. 
Szitán áttörjük. 
Lábasban 50 g vajat olvasztunk, hozzáadjuk a lekvárt, majd felfőzzük. 
Literenként egy evőkanál keményítőlisztet számolva, tejjel híg tésztát készítünk, majd a lekvárhoz öntjük. 
A keményítő sűrűvé és lággyá teszi lekvárunkat. 
Frissen, hidegen és melegen egyaránt fogyasztjuk.









Minden idők legjobb emésztésserkentője -  a szilva!
 




A szilva - latinul Prunus domestica - a Balkánon, a Kárpát-medencében és Ázsiában egyaránt honos növény.


A leghíresebb fajtája minden bizonnyal a besztercei szilva, mely a középkor végén tűnt fel.

A kékes színű szilvát évszádok óta számtalan formában fogyasztják hazánkban.

Nyersen, aszalva, lekvár vagy éppen pálinka formájában egyaránt kedvelt gyümölcs.

Nem mellékesen pedig a legjobb természetes emésztésserkentő.

A szilva gazdag vitaminforrás: A- B- és C-vitaminokat is tartalmaz. 
A nyomelemek közül elsősorban cinkben bővelkedik - ez a vegyület remek hatással van a hormonháztartásra, valamint széppé teszi a bőröd. 
Számos ásványi anyagot is tartalmaz a gyümölcs, megtalálható benne a kálium, a kalcium, a foszfor és a magnézium is. 
Elsősorban emésztésserkentő hatásáról ismert, de emellett kiváló vízhajtó is.

A rostszegény táplálkozás, a félkész ételek fogyasztása, a mozgásszegény életmód vagy terhesség következtében gyakori problémaként merül fel a székrekedés. 
Ha az emésztésed lelassult, érdemes kipróbálnod minden idők legjobb természetes emésztésserkentő gyümölcsét.

Magas rosttartalom

A szilva emésztésserkentő tulajdonságát egyrészt magas rosttartalmának köszönheti. 
A gyümölcs mind oldható, mind nem oldható rostban bővelkedik. 
A benne található rostok növelik a széklet mennyiségét, megkönnyítik annak távozását a szervezetből.




Székrekedés ellen: szorbitol

A szilvában található szorbitol egy természetes cukor, mely a bélben vizet köt meg. 
Ennek köszönhetően serkenti az emésztést. 
Ugyanakkor bizonyos emésztőrendszeri betegségek - például az irritábilis bélszindróma - esetén súlyosbíthatja a tüneteket. 
Ilyenkor érdemes kikérned orvosod véleményét.

Még mire jó a szilva?

Káliummal a magas vérnyomás ellen

Mivel a szilva káliumban igen gazdag, rendszeres fogyasztásával megelőzheted a magas vérnyomás kialakulását. 
Emellett a vesekő és a stroke kockázatát is minimálisra csökkentheted vele.

Hatékony antioxidáns

A kékes színű gyümölcsök - mint a kékszőlő, a fekete áfonya, vagy a szilva - mindegyike hatékony antioxidáns. 
Ezt a tulajdonságukat a vöröseskék, szabadgyökellenes hatású festékanyagoknak, az antocianidoknak köszönhetik.
A szilvában található klorogénsav olyan hatékony antioxidáns fenolvegyület, mely pusztítja a káros szabadgyököket. 
Semlegesíti a környezeti rákkeltő anyagokat - így például a cigarettafüstben lévő nitrózaminokat.

A kvercetin ugyancsak szabadgyökellenes hatású vegyület. 
Egyes kutatások szerint megakadályozza a hormonfüggő daganatos megbetegedések - például az emlőrák - kialakulását. 
Emellett segít megelőzni az érelmeszesedést és a keringési problémákat.

Nyersen

Augusztus és szeptember magasságában legjobb, ha nyersen fogyasztod a szilvát, hiszen ebben a formában tartalmazz a legtöbb vitamint, ásványi anyagot. Szerencsés piacon vagy biogazdaságból beszerezned a gyümölcsöt.




Lekvár

A téli hónapokban lekváros kenyér, barátfüle vagy gombóc formájában fogyaszthatod a szilvát. 
A gyümölcs így is megőrzi a benne lévő emésztésserkentő hatású szorbitolt, valamint rosttartalmát.

Cukor nélküli főzésre legalkalmasabb gyümölcsök a szilva, a szőlő és a cseresznye!

Mit mikor érdemes eltenni?

Június–július: eper, meggy, cseresznye, ribizli, egres.
Június–szeptember: ringló, szilva, szeder, áfonya.
Július–augusztus: sárgabarack, málna, őszibarack.
Augusztus–október: alma, körte, szőlő.
Télen: narancs, grépfrút, citrom, banán, füge, ananász, gesztenye

Aszalt szilva

Az aszalt szilva a friss gyümölcshöz hasonlóan gazdag antioxidánsokban. 
Több szabadgyökellenes vegyületet tartalmaz, mint a mazsola. 
Fogyassz belőle minél többet az idénygyümölcsöket nélkülöző téli hónapokban!




B-17


Az alma, sárgabarack, cseresznye, szilva, mandarin és hasonlók tartalmazzák a 
B-17 faktort; nemritkán rendkívül magas, akár 2-3%-os koncentrációban. 

A megfelelő mennyiségben jelen lévő B-17 gátolja a sejtek rákos elváltozását elindító anyagok működését. 







Vegyszermentes tartósítás

(Öreganyáink fortélyai)


Az utóbbi években egyre több háziasszony érzi fontosnak, hogy a család asztalára vegyszer- és adalékmentes élelmiszer kerüljön. 

Ez leginkább az ételek házi tartósításával valósítható meg, hiszen a boltok polcait még mindig vegyszeres élelmiszerek, lekvárok, szörpök töltik meg...




Azoknak érdemes elolvasni cikkünket, akik képesek nemet mondani a kálium-szorbáttól, nátrium-benzoáttól hemzsegő termékeknek, de nem ismerik az ősi, jól bevált vegyszermentes tartósítás fogásait.

Sok adalék, kevés gyümölcs

A termékek vegyszeres tartósítása a modern élelmiszeripar vívmánya - 200 éve még biztosan nem használtak mérgező csodaszereket, hogy az áru hosszú távon eladható maradhasson.
 A vegyszeres tartósítás nem a vevő, hanem a kereskedő érdekét szolgálja! 
A hagyományos tartósítást legjobb a házilekvárokkal, -befőttekkel kezdeni. 
Ösztönző lehet egy-egy bolti dzsem címkéjének elolvasása, majd a termék megkóstolása és ízének összehasonlítása egy házi lekváréval.

A gyári termékek fő alkotóeleme a cukor, jó esetben tartalmaz még gyümölcsöt, de étkezési savat (E330), zselésítőanyagot (E440) és természetazonos aromát feltétlenül. 
Egy bolti szörp összetevői között megtalálhatjuk a kálium-szorbátot (E202) és a nátrium-ben-zoátot (E211) és még különféle színezékeket is - tisztelet a kivételnek. 

Az általában lehullott, értéktelen, beteg gyümölcsből készülő gyári termékek meg is kívánják a „különleges kezelést”, tartósító-szer nélkül megromlanának, s aroma nélkül ízetlenek lennének.

Befőzési tippek

A házi befőzéshez mindig jó minőségű árut vásároljunk, a legjobb, ha személyesen keressük fel az őstermelőket. Málnát, ribizlit s más gurulós gyümölcsöket leginkább Nógrád megyében szerezhetünk be.
 Bármelyik házba bekopoghatunk, s vagy máris vásárolhatunk, vagy eligazítanak a falu legjobb termelőjéhez. 

„Szedd magad!” 
telepeken, hajdani termelőszövetkezeti gazdaságokban más gyümölcsökhöz juthatunk, fontos, hogy itt saját kezűleg szedhetünk meggyet, cseresznyét, barackot, szilvát, almát s az eperföldeken természetesen epret is.

Ha már beszereztük a megfelelő gyümölcsöt, maga az eltevés, a tartósítás a legegyszerűbb feladat. 

Háromféle módszer közül választhatunk:
- betesszük a gyümölcsöt mosottan, szárazon a fagyasztóba
- lekvárt főzünk belőle
- befőttet készítünk.




A tartósításhoz cukor egyik esetben sem szükséges, a figyelmet elsősorban az üvegek és a kupak fertőtlenítésére fordítsuk! Legjobb, ha az üvegeket mosogatógépben mossuk, és sütőben vagy mikróban fertőtlenítjük.

Ötlet: lezáráshoz csak új kupakot használjunk, a régi, feszegetett fedők nem alkalmasak az újbóli felhasználásra!

Ha felfőztük a gyümölcsöt, kész a lekvár, ügyesen merjük bele az üvegekbe, majd zárjuk le kupakkal! 
A forró lekváros üvegeket fejjel lefelé fordítsuk meg, a forró lekvár így tökéletesen fertőtlenítheti az egész benti részt. 
Kis idő múlva az üveget ismét talpra állítjuk, majd mehet a kamrába.

Hasznos tudnivaló: e tartósító módszer előnye, hogy cukorbetegek is hasznosíthatják, a lekvár cukor nélkül is eláll, felbontása után pedig tetszés szerint ízesíthető. 
Ha kemény lekvárt szeretnénk, az üveg tetejét celofánnal kell lezárnunk. 
Sajnos a celofán nem steril, a „celofános lekvárt” kénytelenek vagyunk cukorral készíteni.
 Ráadásul itt a forgatásos tartósítás sem célravezető, marad a száraz dunszt. 
Tehát a forró, lezárt üvegeket burkoljuk a ruhásszekrény aljába tett paplanba, s hagyjuk egy napig állni! A lekvár akkor nem romlik meg, ha az üvegek a kiszedéskor még melegek.

Cukkini, padlizsán üvegben

Olajas tartósítással más zöldségeket is eltehetünk, például cukkinit vagy padlizsánt, természetesen akkor, ha előzőleg a lecsóhoz hasonlóan hőkezeltük.




Paradicsom karácsonyra

Ha a nem túl érett, pirosodó paradicsomokat újságpapírba csomagoljuk, s egymástól megfelelő távolságra feltesszük a szekrény tetejére, karácsonykor friss zöldséget fogyaszthatunk!

A nagyi befőttje...

A befőttek esetében az egészséges, megtisztított gyümölcsdarabokat fertőtlenített üvegekbe tesszük, felöntjük forró cukros-vizes oldattal, majd az oldatot leöntjük róla, felforraljuk, s ismét felöntjük vele a gyümölcsöt. 

Összesen háromszor ismételjük, a végén az oldatot rajta hagyjuk, s az üveget csavaros kupakkal lezárjuk. Az üveg felfordítása ebben az esetben is a tartósság záloga.

Szárítás, aszalás

A természetes tartósítási eljárások talán legősibb fajtája a szárítás, illetve az aszalás. Ehhez felesleges drága, nagy fogyasztású aszalógépet vásárolni, a vékonyra szeletelt gyümölcsöt a résnyire nyitva hagyott sütőben kis lángon, avagy alacsony fokozaton alaposan ki tudjuk szárítani. 

Ha kellőképpen kiszáradtak, a kamrában függő vászonzsákban, szatyorban sokáig tárolhatók.




Jó tudni! 

Az érett, hibátlan szőlőfürtök felfüggesztve szintén elállnak a kamrában; fontos, hogy a fürtök ne érjenek össze, s átjárhassa őket a levegő. 
A szőlőn kívül nyersen a paradicsom is jól eltartható.

Felfőzéses és olajos tartósítás

A paradicsom csodálatos zöldség, savtartalma miatt felfőzés után gond nélkül eláll kupakos üvegben; adalékként, ízesítés gyanánt legfeljebb sót és borsot tegyünk hozzá! Befőzéshez legalkalmasabb a nagy, lédús, érettebb befőzőparadicsom. 

A hosszú távú eltartást itt is az üvegek csírátlanításával biztosíthatjuk, de ha az üveg lezárásához celofánt használunk, nem ússzuk meg a száraz dunsztolást sem.

A lecsó tartósításához már muszáj olajat is használnunk. 
Miután forrón üvegekbe adagoltuk, s tiszta ronggyal az üveg száját lecsómentesre töröltük, 1 centi vastagon töltsünk rá étolajat, majd kupakkal vagy celofánnal zárjuk le az üveget! 
Utóbbi esetben ügyeljünk arra, hogy mozgatáskor az olaj ne áztathassa el a celofánt!




Nyers zöldségek, húsok tartósítása

A sózás is régi tartósítóeljárás, segítségével remek tartósítószer- és adalékmentes ételízesítőket készíthetünk.

Fontos! 

A bolti ételízesítők tartalmazzák a legtöbb adalékanyagot, ezért kiváltásuk a legfontosabb feladat. 
Legalkalmasabb a célra a pritaminpaprika, hiszen ez nem csak remek ízt, de élénkpiros színt is kölcsönöz az ételnek. 
Az eltevés sikerének záloga, hogy mag ne kerüljön a darálóba! 
A megtisztított, „csumátlanított” paprikát legjobb húsdarálón ledarálni egy tálba, majd sót keverni hozzá. 
Négy rész paprikához egyrésznyi sót keverjünk! 
A keveréket két órára állni hagyjuk, majd üvegekbe merjük, s a tetejét celofánnal lezárjuk. 
A házi vegetához sárgarépát, fehérrépát, zellert, karalábét, illetve egyéb leveszöldséget darálunk le, s tartósítunk hasonló módon sóval.

Jegyezzük meg! 

Egy másik régi tartósító módszert, a füstölést senkinek sem ajánljuk, sőt kerülni kell ezt a módszert, ugyanis rákkeltő anyagok kerülnek a füstölt áruba! 
A hús tartósításának legjobb módja a fagyasztás, de ekkor is ügyelni kell arra, hogy csak friss árut hőkezeljünk! 
A már kiengedett húst, mirelit árut visszafagyasztani tilos!

(forrás: utajovobe.eu)








Továbbá:



Gyógyító növényeink 1./a rész: 

- Gyógyító növényeink 1./b rész:


- Gyógyító növényeink 4. rész:


- Gyógynövények alkalmazása, gyűjtése: 


- Kiskertünkben - Vegyes kultúrák. Kedvező hatású szomszéd növények: 

- Kertészeti naptár - Zöldségeskert - Vetés - Növények társítása: 

- Praktikusan az otthonunkban – kiskertünkben:



- Vegyszermentes tartósítás - Öreganyáink fortélyai: 


- Paradicsomültetés, paradicsomtermesztés, palántázás: 




- SZABÓ GYÖRGY BÜKKSZENTKERESZTI FÜVESEMBER TANÁCSAI: 

- Csicsóka – a jótékony szénhidrát: 

- A Hársvirág gyógyító növényünk külön fejezetet igényel:

- Egzotikus gyümölcsök — Trópusi gyümölcsök:

- A mediterrán őshonos fája – az Oliva:

- Eltitkolt orvosság: az ezüstkolloid:

- A nyírfa mágikus ereje, mely önálló fejezetet igényel!:

A magyarság ősi gyógymódjai és vallása:



- A vadkender olaj meggyógyítja a rákot, de vajon miért nem tudja ezt senki?:

- Dió - a csudajó, mely önálló fejezetet igényel: 

- Szúnyogcsípés ellen a hagymától a banánhéjig: 


- ALOE VERA - a csodanövény:

- Gyermekláncfű - Pongyolapitypang:

- A BÁRSONYVIRÁG (BÜDÖSKE) ELŰZI A KÁRTEVŐKET KERTÜNKBŐL:

- Nagymamáink házi praktikái – 1. rész: 

- Nagymamáink házi praktikái – 2. rész: 




- ÖSSZEFOGLALÓ – RENDSZEREZŐ - GYÓGYÍTÓ NÖVÉNYEINK: 

- GYÖMBÉR - A MINDENT TUDÓ GYÓGYNÖVÉNY:


- A kézben, a talpon ... benne van az egész ember  - Térkép az egészségünkhöz  – Reflexzónák - Aura - Csakrák - Csokrok:

- A csakrák betegségei - behangulásuk:

- A SZERVÓRA:

- A VÍZ ÜZENETE - A REZGÉSEK HATÁSA A VÍZRE:

- Gyógyító kéztartások - Mudrák:

Faszén - Aktív szén:

- FŰSZERNÖVÉNYEINK:

- Körömvirág:

- A LEVENDULA:

- AZ AROMATERÁPIA - ILLÓOLAJOK:

- SÁFRÁNY - A FŰSZEREK KIRÁLYA - A KIRÁLYOK FŰSZERE:

- A DOHÁNY LEHET A RÁK ELLENSZERE:

- MÁK - MÁKOLAJ:

- ZSÁLYA:

- Petróleummal is lehet gyógyítani a rákot - Szabó Gyuri bácsi tanácsai:

- Az útifű:

- Galaj:

- Az erős paprika:



- A LEPKÉK:

- ÉJSZAKAI LEPKÉK:

- A MADARAK:


- KÉRŐDZŐK:

- DISZNÓFÉLÉK:

- LÓFÉLÉK ÉS A SZAMÁR:

- A HOLLÓ – HOLLÓ FAJTÁK

- FECSKEFÉLÉK:

- KROKODILOK:

- SÜNFÉLÉK:

- A GOMBÁK ORSZÁGA:

- A talaj élővilág (edafon) összetevői:

- ALGÁK - MOSZATOK:

- RÁKOK:

- TENGERISÜNÖK ÉS TENGERICSILLAGOK:

- KAGYLÓK:

- TENGERI CSIGÁK - TENGERI FÉRGEK - VÍZI GILISZTÁK:

- KORALLOK - SZIVACSOK:

- MEDÚZÁK - TENGERIUBORKÁK - POLIPOK:

- PIÓCÁK:

- SZÁJTÁTÓHALAK VAGY KÖRSZÁJÚAK:


- CSIKÓHALAK:


- A TEKNŐSÖK:

- A Galápagos-szigeteki óriás teknősök és iguánák:







Szeretettel,

Gábor Kati


web oldalaim:
hagyomanyorzoink.hu


blog oldalam: 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése